Motivatie

Soms heb ik het gevoel dat ik tegen de wind in sta te praten. Misschien omdat ik, als een van de jongsten uit een groot gezin, niet het idee had dat iemand op mijn verhalen zat te wachten. Maar ik heb een unieke kracht meegekregen, ik uit mij in tekeningen en schilderijen en laat van me horen.

In mijn familie deden allerlei verhalen over de oorlog de ronde. Mijn Duitse opa, oma en mijn moeder: ze bleken mensen gered te hebben, lieten ze in hun huis onderduiken. Maar ze vertelden er weinig over, ze gingen verder met hun leven. Hoewel mijn opa tijdens WOII in het Duitse leger moest, kreeg het gezin na de oorlog toch de Nederlandse nationaliteit, mede dankzij getuigenissen van die onderduikers.
Deze familiegeschiedenis is een rijke voedingsbodem voor mijn werk; vrouwen die verzetswerk deden bijvoorbeeld, heldinnen zijn het, sterke vrouwen zonder zichzelf op de borst te kloppen.
Ik kan niet tegen ongelijkheid en onrechtvaardigheid en door verhalen van dit soort vrouwen kijk ik anders naar mensen. Mensen die hun leven voor anderen riskeerden: wat is er gebeurd, wat zit erachter?

De persoon achter het masker is een tweede, diepe laag die ik met mijn werk bestaansrecht geef.

Sometimes I feel like I’m talking against the wind. Maybe because, as one of the youngest in a large family, I didn’t have the idea that anyone was waiting for my stories. But I have been given a unique power, I express myself in drawings and paintings and make myself heard. All kinds of stories about the war were circulating in my family. My German grandfather, grandmother and my mother: it turned out that they had saved people and they where hiding them in their house. But they didn’t tell much about it, they went on with their lives. Although my grandfather had to serve in the German army during WWII, the family was given Dutch nationality after the war, partly thanks to testimonies from those in hiding. This family history is a rich inspiration for my work; women who did resistance work, for example, they are heroines, strong women without patting themselves on the back. I can’t stand inequality and injustice and stories from these types of women make me look at people differently. People who risked their lives for others: what happened, what’s behind it? The person behind the mask is a second, deep layer that I give reason to exist with my work.